Week 5 + vakantie - Reisverslag uit Lepang, Indonesië van Astrid Smit - WaarBenJij.nu Week 5 + vakantie - Reisverslag uit Lepang, Indonesië van Astrid Smit - WaarBenJij.nu

Week 5 + vakantie

Blijf op de hoogte en volg Astrid

16 Maart 2013 | Indonesië, Lepang

Ik zal het stukje van de schoolweek kort houden aangezien het net zo was als alle weken en het verslag van de vakantie gigantisch lang is! We hebben maandags een fieldtrip gehad naar Bali village: langs een basisschool waar alle kinderen gek van ons werden en voor ons gezongen werd, offers zelf gemaakt en op de rijstvelden meegeholpen.
Verder weer lectures gehad en CBL, ging allemaal wel weer prima!
Donderdagmiddag zijn we nog met school naar de Uluwatu tempel geweest.
Vrijdagochtend werden we om 7.00 opgehaald van het hotel om naar de fast boat te gaan naar Gili Trawagan. We hebben lekker op het dek gelegen (beetje verbrand) en lekker uitgewaaid. Toen we in de buurt kwamen zagen we steeds meer eilandjes. Ik zei zoiets van: nou hier liggen van die hele kleine eilandjes die vast niet eens op de kaart staan. En 3 keer raden: dat waren de Gilis al! 3 super kleine eilandjes en de grootste (Trawagan) fiets je in een halfuur rond. Kun je nagaan hoe de kleinste (Meno) is!
Wij werden afgezet en we waren in paradise! Witte stranden, blauwe zee en helder blauwe lucht!
We moesten naar Camos Homestay en iedere local vroeg ons waar we heen moesten en wezen ons de weg. Op deze eilanden rijden dus geen auto's of scooters, alleen fietsen en paard met wagen!
Toen we eenmaal aan waren gekomen (5 minuten lopen) hebben we onze bagage gedumpt, ingesmeerd met zonnebrand en daar lagen wij op het heerlijke strand! We hoefden niks voor de bedjes te betalen, als we maar 100.000 rupiah met z'n allen uitgaven. Dat was met lunch niet zo'n groot probleem. Bleek ook nog dat we dan gebruik mochten maken van het zwembad dat achter ons lag, helemaal perfect! Alles is hier wel met zout water aangezien hier op het eiland niks is met zoet water. Er zijn uitzonderingen.. Soms zagen we langs de straat een bord staan met: laundry service with washmachine with sweet water.
Savonds zijn we lekker uiteten geweest (as usual) bij een restaurantje waar iedereen gewoon stoned was, het was wel erg gezellig! later hebben we op dit ook wel bekende "feesteiland" nog een drankje gedronken en zijn we gaan slapen.
Toen we in bed lagen... Hoorden we tot 8 uur sochtends, elke 5 minuten opnieuw een muis/rat knagen aan onze muren. Of te wel: 10 keer wakker geworden van dat beest en m'n harde kussen (wat ik snachts heb omgeruild voor een wat te zacht kinderlijk pluchen kussen).
Zaterdagochtend kregen we ontbijt wat bestond uit een banana pancake of een omelet. We hebben deze dag fietsen gehuurd en het eiland rond gefietst wat ook maar 30 minuten duurde. Natuurlijk onderweg wel een aantal keren gestopt om wat te drinken op van die bedjes die boven de zee hangen.
Savonds hebben we lekker gegeten (ik had sushi) en zijn we lekker naar bed gegaan. Ook werd ik gesmst door de eigenaar van de bungalows voor de volgende 2 nachten op Gili air om te vragen hoelaat we aankwamen zodat hij ons kon ophalen, super lief natuurlijk!
Zondagochtend hadden we de boot om half 10 naar Gili air en zijn we inderdaad opgehaald door onze Azam. Hele aardige man, heeft 3 bungalows in the middle of nowhere en die zijn super schoon met een buiten badkamer!
We kregen van hem ook meteen fietsen gratis zodat we het eiland konden over fietsen. We hebben lekker aan het strand gelegen en hebben lekker gegeten aan het strand waar ik gado gado heb gegeten. Dat is heeel veel groenten, pindasaus, ei en rijst, super lekker!
We zijn daarna lekker gaan slapen.
Maandagochtend gingen we snorkelen om half 10 met een groep van ong 12 man. We zijn bij alle gili eilanden gaan snorkelen, ik heb 2 meter van een schildpad afgezeten (super mooi) en we hebben geluncht op Gili meno. Dit is ook het kleinste eiland van de 3 dus meer dan een eettentje is er ook niet!
Rond een uurtje of 2 waren we terug en gingen we relaxen bij ons bungalowtje. Deborah en ik gingen rond een uur of 5 nog even rondfietsen op het eiland en we zouden om 7 uur terug zijn om wat te eten. Wij wilden weer terug fietsen, het werd steeds donkerder en toen waren we 3 kwartier verdwaalt. We wisten echt niet meer waar we waren en iedereen wees de andere kant op, maarja ook niet zo raar dat onze bungalows niet zo bekend waren want er waren ook maar 3..
Uiteindelijk om half 8 terug en toen gingen we eten. We gingen nog wat na drinken aangezien Deborah om 12 uur jarig was! Leuke afsluiting van de avond gehad en daarna gaan slapen.
Sochtends hadden we de boot van 8.30 en zijn we naar Lombok gevaren, zonder ook maar iets gepland te hebben.
We hadden de shuttle bus naar Sengigi (waar we te paard naartoe werden gebracht) en daar aangekomen werden we een winkel in genomen om dingen te gaan plannen.
Uiteindelijk is het geworden: kuta, surfen, onderweg stoppen, berg beklimmen snachts om sochtends de zonsopgang te kunnen zien, weer terug naar Sengigi en zaterdag de boot weer terug.
Dit allemaal inclusief maaltijden, driver, airco busje voor (maar) 2,4 miljoen rupiah, wat 190 euro is.
We zijn naar kuta gereden en we mochten kiezen uit 2 verschillende accommodaties. 1 had een sta-toilet dus keuze snel gemaakt, spullen gedumpt en naar een mooi strand gereden. Savonds hebben we Deborah haar verjaardag afgesloten in een visrestaurant, een taart die we door de bungalowmensen hebben laten maken en een drankje!
Woensdagochtend zijn we na ons ontbijt bij de bungalow om 10.30 vertrokken om te gaan surfen. Wij hadden tegen ze gezegd dat we nog maar 1 surfles hadden gehad dus dat ze er wel rekening mee moesten houden. Nou dat zouden ze wel doen..
Eenmaal in een boot met surfplanken aangekomen bij de surfplek, bleek het toch om een wat hoger niveau te gaan dan wij hadden. Toch maar die plank op gegaan, wat gepeddeld maar durfde het toch niet (zeg ik toch een beetje met schaamte maarja ik koos toch voor veiligheid). Anouk heeft wel goed gesurft en de anderen hebben ook wat rond gepeddeld en een poging gedaan tot surfen.
We zijn hierna nog doorgereden naar een mooi strand vlakbij en daarna zijn we weer terug gegaan naar onze bungalow.
Donderdagochtend zijn we weer opgehaald door de taxi driver om half 10 en zijn we in 4 uur naar het noorden gereden (tussendoor nog een waterval bezocht) en hadden we een bungalow vlakbij Rinjani (de berg die we de volgende ochtend gingen beklimmen). We kwamen erachter nadat we onze spullen uit de auto hadden gehaald, dat onze driver er vandoor was gegaan! Hij had tegen ons gezegd dat hij in hetzelfde complex als ons zou slapen maar hij was gewoon terug gegaan naar Sengigi! We hebben om 5 uur gegeten, tussendoor onze kleren + schoenen gepast en zijn daarna gaan slapen.
Vrijdagnacht zijn we om half 12 wakker gemaakt met een banana pancake en thee. Daarna onze zooi aangedaan en de auto in gestapt. We zijn naar het beginpunt gereden en vanaf daar zijn we gaan lopen. We gingen met 2 begeleiders en met ons groepje van 4 (Shirley was de dag ervoor al terug naar Bali gegaan).
Er waren tussendoor 5 stops (die je ook zeker wel nodig had) waar we water dronken en biscuitjes/ crackertjes aten. We gingen enorm steil omhoog. Het was grotendeels klimmen en een paar kleine stukjes lopen. Elke keer bevestigde de gids (die gewoon geen Engels kon, de ander wel) dat we er bijna waren. Maar elke keer valse hoop, moesten we nog een halfuur klimmen en dat keer 10.
Rond 6.15 kwamen we dan eindelijk op de top aan en zagen we de zonsopgang. Het was toch wel de moeite waard!! Vanaf de top zag je ook de Gili eilanden en bali liggen, super mooi! We werden beloond met een extreem ontbijt, een broodje met jam ;-)
De weg terug begon erg mooi met zon maar al snel begon het KEIhard te regenen. Gelukkig hadden we poncho's mee maar na een paar uur maakte het niet meer uit waar je liep, je schoenen zaten toch wel vol met water en dat was niet meer te vermijden. De paden waren rivieren geworden en wij waren verzopen katjes.
We hebben 6 uur gedaan om boven te komen, de terugweg duurde 7 uur. Verschrikkelijk! Elke keer dachten we dat we er al weer waren maar tevergeefs.
Finally, zagen we dan de "parkeerplaats" (wat ook al een zwembad geworden was) en daar werden we opgehaald. Anouk had nog een bloedzuiger weten te bemachtigen. Voor de rest zij we veilig weer terug gekomen met veeeeeel spierpijn!
We werden van de bungalow naar Sengigi gebracht en lagen we op bed om onze spierpijn te vermijden. Om 7 uur gingen we nog wat eten en daarna zijn we gaan slapen! Wat een dag!
Zaterdagochtend, na 10 uur slaap, kregen we ontbijt en werden we opgehaald voor de boot. Smiddags zijn we nog even naar de kapper geweest (even mijn bos touw verandert in iets zachts), noodle soup gegeten en we gaan een beetje optijd slapen vanavond.
Sorry, dit verslag was veel langer dan normaal maar hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen.
Een hele dikke smakkerd!!!!!

• 17 Maart 2013 - 11:08

Mam:

Lieverd, wat weer een superverslag van prachtige belevenissen!
    Ik heb er van genoten!!!
    Trouwens, de filmpjes zijn ook gaaf zeg! Net echt, met een leuk muziekje erbij.
    Het filmen is goed gedaan, leuke korte shots die echt de sfeer daar laten proeven.
    Zo kunnen wij ook een beetje mee genieten.
    Dikke zoen x mam

• 17 Maart 2013 - 12:54

Oma En Opa:

Hoi meiske, wat een belevenissen allemaal. Dit is een reis om nooit te vergeten! Dikke kus, ook van opa, liefs, oma